fredag 3 februari 2012

Glutenfria semlor

Jag har också längtat efter semlor, och idag provade jag baka glutenfria med ett recept från Yramammansrecept. De blev jättelyckade!! Godare än de vanliga jag brukar göra faktiskt!



5 dl mjölk
100 g smör eller margarin
50 g jäst alt. 17 g torrjäst
2 msk Fiber Husk
600 g (ca 10 dl) Finax Glutenfri Lågproteinmix alt. Mjölmix
1-1½ dl strösocker
½ tsk salt
1 ägg

Fyllning:
Vispad grädde och mandelmassa

Gör så här:
1. Smält smöret och tillsätt mjölken.
2. Lös upp jästen i den fingervarma mjölkblandningen 37 grader och tillsätt Fiber Husk, låt svälla ca 10 min.
3. Blanda samman alla övriga ingredienser i en maskin med degkrok ca 5 minuter (spara ca ½ dl mjölmix till utbakningen).
4. Låt degen vila i bunken under bakduk, ca 10 minuter.
5. Mjöla bakbordet med den sparade mjölmixen. Stjälp upp degen och dela den i ca 15 bitar som formas till bullar.
6. Lägg bullarna på bakpappersklädd plåt, låt jäsa övertäckta ca 30 minuter.
7. Pensla bullarna med ägg.
8. Grädda i mitten av ugnen, 250 grader i 10 minuter.

3 kommentarer:

  1. Åh, vad dina såg goda ut!

    SvaraRadera
  2. Linda, tack vare det fina receptet! :)

    SvaraRadera
  3. Mums! Ska försöka hålla mig till självaste semeldagen, men det kan bli svårt :)//Yenny

    SvaraRadera